نمک ایرانیان

انواع نمک صنعتی و نمک تصفیه شده خوراکی

تهران، سعادت آباد، بلوار شهرداری

خیابان سپیدار، پلاک ۱۶ واحد ۳

021-44806613

09127149008

نمک طبیعی چیست و نمک طبیعی را از کجا بخریم؟

نمک طبیعی

نمک طبیعی نمک دریای تصفیه نشده است که با کمک دست برداشت و در نور آفتاب خشک می‌شود. این نمک بسیار خالص است. نمک به طور طبیعی در سبزیجات، گوشت، غذاهای دریایی و نمک دریا یافت می‌شود.

نمک دریای طبیعی حاوی بیش از 80 ماده معدنی کمیاب از جمله مواد معدنی ضروری مانند ید، سدیم و کلرید است. نمک خوراکی که در سفره استفاده می‌شود فرآوری شده و تمام مواد معدنی کم مصرف آن از بین رفته است و عطر و طعم ملایمی دارد، ولی نمک دریایی طبیعی مواد معدنی خود را از دست نداده و طعم غنی‌تر و پیچیده‌تری نسبت به نمک خوراکی دارد و هیچ افزودنی دیگری نیز ندارد.

نمک طبیعی نام رایجی است که در صنعت برای هر یک از گروه‌های مواد معدنی تشکیل دهنده رسوبات نمکی استفاده می‌شود.

نمک‌های طبیعی به راحتی محلول هستند یا به میزان قابل توجهی در آب قابل حل هستند و طعم شور یا تلخی دارند. از نظر شیمیایی، نمک‌ها حاوی کلرید و سولفات (هیدراته و غیرهیدراته) سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند. مهمترین نمک‌های طبیعی عبارتند از سنگ نمک (هالیت)، سیلویت، کارنالیت، کاینیت، پلی هالیت، لانگ بینیت، میرابیلیت و تناردیت.

خرید نمک طبیعی
نمک طبیعی نمک دریای تصفیه نشده است که با کمک دست برداشت و در نور آفتاب خشک می‌شود

رسوبات نمک طبیعی بسته به شرایط و زمان شکل پذیری‌شان از سه نوع تشکیل شده‌اند. کانسارهای رسوبی معدنی نوع اول را تشکیل می‌دهند. این نمک‌ها که در دوره‌های زمین‌شناسی قبلی شکل گرفته‌اند، دارای نهشته‌های بزرگ چینه‌ای یا گنبدی شکل هستند که در اعماق مختلف زیر سطح زمین یافت می‌شوند.

به عنوان مثال می‌توان به ذخایر شومکوفسکوئه و اسلاویانسک-آرتموفسک (باخموت)، ورخنکامسکوئه (سولیکامسک) و استاروبین (بلاروس) در اتحاد جماهیر شوروی، ذخایر بزرگ استاسفورت در جمهوری دموکراتیک آلمان و ذخایر ساسکاچوان در کانادا اشاره کرد. ذخایر رسوبی نمک تقریباً 30 درصد از تولید جهانی نمک‌های طبیعی را تشکیل می‌دهند.

دومین نوع ذخایر، چشمه‌های نمک و آب نمک هستند که در نتیجه شسته شدن نمک‌های طبیعی توسط آب‌های زیرزمینی در اعماق زیاد به وجود می‌آیند. بیش از 50 درصد از سنگ نمک تولید شده از این ذخایر توسط بارش‌ها به دست می‌آید.

ذخایر نمک امروزی (دریاچه‌های نمک و باتلاق‌های نمک)، سومین نوع نمک از نظر اندازه و محتوای ذخایر معدنی هستند. با این حال، از آنجایی که آنها هم گسترده هستند و هم در دسترس قرار دارند، اهمیت تجاری نیز پیدا می‌کنند.

کاربرد نمک طبیعی
رسوبات نمک طبیعی بسته به شرایط و زمان شکل پذیری‌شان از سه نوع تشکیل شده‌اند

نمک‌هایی که از دریاچه‌های باسکوچاک و التون، خلیج کارا-بوگاز-گل و دریاچه‌های سیبری غربی و قزاقستان آورده شده‌اند جزء نمک‌هایی هستند که در زمره نمک‌های دریاها و اقیانوس‌ها به شمار می‌آیند.

نمک‌های طبیعی گاهی از طریق تبخیر یا انجماد از آب دریا استخراج می‌شوند. ذخایر نمک امروزی تقریباً 20 درصد از نمک‌های طبیعی تولید شده را تأمین می‌کند.

شناخته شده‌ترین نمک دریایی طبیعی که امروزه برای انواع آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد نمک دریایی هیمالیا، سلتیک و نمک قرمز هاوایی نام دارد.

نمک دریا از تبخیر آب دریا به دست می‌آید، بنابراین منبع طبیعی سدیم است. در حالی که نمک سفره از ذخایر نمک استخراج می‌شود و سپس توسط سازندگان آن به یک کریستال ریز تبدیل می‌شود که به راحتی در غذا مخلوط می‌شود. سرآشپزها از نمک دریا به دلیل بافت درشت آن در دستورات غذایی خود استفاده می‌کنند.

در واقع نمک یک ماده مغذی مهم برای بدن انسان است و نباید از برنامه غذایی حذف شود. بدن از نمک برای تعادل مایعات در خون و حفظ فشار خون سالم استفاده می‌کند. نمک همچنین برای عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها ضروری است.

نمک طبیعی خالص‌ترین نمک روی زمین نامیده می‌شود زیرا به سموم یا آلاینده‌های امروزی آلوده نشده است. یکی دیگر از فواید نمک طبیعی این است که میزان سدیم کمتری نسبت به نمک خوراکی دارد. به علاوه، حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.

رسوبات نمک می‌تواند از چند فوت تا هزاران فوت در اطراف مدیترانه متغیر باشد. نمک از طریق تبخیر از آب دریا قابل بازیابی می‌باشد.

می‌توان با نمک صورتی هیمالیا درست مانند نمک معمولی غذا پخت. می‌توان آن را در سس‌ها و مارینادها ریخت و یا سر میز شام به غذای خود اضافه کرد.

تفاوت بین نمک‌های طبیعی و نمک طعام سفره با ید اضافه شده مشخص می‌شود. به طور کلی، چیزی که ما آن را “نمک” می‌نامیم، می تواند یکی از سه نوع زیر باشد:
نمک خوراکی، نمک دریا یا سنگ نمک.

نمک طبیعی
رسوبات نمک می‌تواند از چند فوت تا هزاران فوت در اطراف مدیترانه متغیر باشد

به بیشتر نمک‌های خوراکی ید اضافه می‌شود زیرا ید برای عملکرد تیروئید بسیار مهم است. با این حال، اگر به مشکلات تیروئید مبتلا باشید، ید اضافه شده در نمک خوراکی، مضرات مواد افزودنی و فرآوری آن را جبران نمی‌کند. بزرگسالانی که به هیچ گونه بیماری خاصی مبتلا نیستند، ید روزانه خود را از غذا‌های رایج مانند لبنیات، غذا‌های دریایی و تخم مرغ بدست می‌آورند. نمکی که در سفره استفاده می‌شود دانه و بافتی مشابه نمک کوشر دارد، اما به دلایل مختلفی از آن بیشتر از نمک کوشر یا دریا استفاده می‌کنیم.

یُدی که در نمک طبیعی طعام وجود دارد اثر بسیار مطلوبی بر کارکرد غده تیروئید دارد. در حالی که یُد شیمیایی موجود در نمک اثرات سوء و خطرناکی دارد.

یُد شیمیایی که در بعضی از انواع نمک‌ صنعتی موجود در بازار وجود دارد بیش از بیست برابر نیاز بدن است که باعث ایجاد مشکلاتی در افراد می‌گردد و اگر فردی پرکاری تیروئید داشته باشد، یُد شیمیایی برای او بسیار خطرناک است.

نمک طبیعی را از کجا بخریم؟

در خرید نمک طبیعی بسیار دقت کنید و ویژگی‌هایی همچون اندازه بلورهای آن، سفید و شفاف بودن و طعم مطبوع آن را مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید نمک طبیعی اصل باید به مراکز معتبر فروش مراجعه کرد و نمک را در بسته بندی‌های بهداشتی و دارای برند و مارک مطمئن تهیه کرد. نمک شوران عرضه کننده نمک‌های معدنی طبیعی در بسته بندی‌هایی با وزن‌های مختلف است که می‌توانید محصول مورد نظر خود را به صورت عمده و جزئی با قیمتی مناسب خریداری کنید.

تاریخ نمک

مشاورۀ خرید نمک
از بهترین مراکز فرآوری نمک ایران

با ما تماس بگیرید...