نمک ایرانیان

انواع نمک صنعتی و نمک تصفیه شده خوراکی

تهران، سعادت آباد، بلوار شهرداری

خیابان سپیدار، پلاک ۱۶ واحد ۳

021-44806613

09127149008

کاربرد نمک در صنعت

کاربرد نمک در صنعت

نمک یا کلرید سدیم عموما به دلیل استفاده از آن در غذا و طعم دادن به آن شناخته شده است، در صورتی که این ماده معدنی کاربرد بیشتری دارد.

نمک صنعتی یکی از مهمترین و پرکاربردترین ماده معدنی در صنایع می‌باشد. با توجه به تنوعی که این ماده در مصارف صنعتی و خانگی دارد تامین آن یکی از مشاغل محبوب در بازار است. بسیاری از صنایع مانند صنعت نفت، صنعت کلر قلیایی و صنایع شیمیایی از نمک استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی می‌کنیم با کاربردهای صنعتی نمک شوران آشنا شویم.

نمک شوران بزرگترین کارخانه نمک ایران است که انواع نمک متناسب با صنعت را تولید و عرضه می‌کند.

کاربردهای مختلف نمک برای صنعت

استفاده از نمک صنعتی برای یخ زدایی

یکی از مصارف صنعتی نمک، استفاده از آن در پروسه یخ زدایی می‌باشد. از نمک صنعتی عموما در جاده‌ها، پیاده روها و سکوها استفاده می‌شود. نمکی که برای یخ زدایی از جاده استفاده می‌شود، در کل جاده‌ها پخش می‌شود و باعث وجود لایه‌ای از آب نمک در سطح جاده می‌شود. این فرآیند تشکیل یخ را به تاخیر می‌اندازد یا از به وجود آمدن یخ جلوگیری می‌کند. زمانی که جاده‌ها یا پیاده روها یخ زده و یا از برف پوشیده شده باشند از نمک صنعتی برای کاهش نقطه انجماد آب استفاده می‌شود. در نتیجه نمک صنعتی برف را آب می‌کند و فرآیند انجماد را به تاخير می‌اندازد. بنابراین، استفاده از نمک برای یخ زدایی باعث ایمن‌تر شدن جاده‌ها شده و همچنین از تصادف جلوگیری می‌کند.

کاربرد نمک در صنعت
یکی از مصارف صنعتی نمک، استفاده از آن در پروسه یخ زدایی می‌باشد

کاربردهای نمک در صنعت نفت و گاز

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده نمک استفاده از آن در دکل حفاری است، نمک حفاری از کاربرد زیادی برخوردار است این نمک باعث امنیت بیشتر و عملکرد مناسب در دکل حفاری می‌گردد زیرا برای تسهیل در کار حفاری به میزان قابل توجهی نمک نیاز است. علاوه بر این، نمک صنعتی به عنوان یک سیال حفاری در صنعت گاز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حفاری برای افزایش تراکم سطح گل و لای و خاک از نمک حفاری استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از نمک صنعتی در صنعت نفت:
نمک صنعتی چگالی خاک را افزایش می‌دهد و در نتیجه حفاری را ایمن‌تر می‌کند. نمک در فرآیند سیال حفاری می‌تواند به عنوان روان کننده و خنک کننده عمل کند. از کاربردهای نمک در صنعت نفت می‌توان به مواردی همچون عوامل منحرف کننده، افزودنی‌های ویژه اسیدی، رقیق کننده، پراکنده و تثبیت کننده اشاره کرد. امروزه بیش از 50 در صد نمک‌های صنعتی در مرحله تولید محصولات شیمیایی مانند صنعت چرم سازی، صنعت منسوجات، تولید لوازم آرایشی بهداشتی، صنایع پلاستیک سازی، صنعت شیشه، صنایع کاغذ و چاپ، صنعت رنگ سازی و صنایع غذا و دارو استفاده می‌شود. برای تولید انواع انرژی، مانند انرژی خورشیدی از نمک صنعتی استفاده می‌شود. نمک صنعتی به حفظ سطح معینی از شوری برای انجام واکنش‌های خاص کمک می‌کند.

کاربردهای صنعتی نمک در صنایع شیمیایی

از نمک صنعتی برای تولید مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. از نمک به عنوان یک ماده خام در تولید کلر، سود سوزآور و خاکستر سودا استفاده می‌شود. علاوه بر این، نمک صنعتی در ساخت انواع محصولات مانند سود سوزآور، سولفات سدیم، کربنات سدیم، اسید هیدرولیک، بی‌کربنات سدیم، سدیم مایع، سدیم فلزی، کلر و نیترات سدیم کارایی دارد.

کاربردهای صنعتی نمک در صنایع شیمیایی
نمک صنعتی در فرآیند فرآوری فلزات کارایی بسیاری دارد زیرا ناخالصی‌ها را از بین می‌برد
کاربردهای نمک برای صنعت کلر قلیایی یا الکترولیز

از نمک صنعتی برای تولید کلر (که یکی از اجزای اصلی محصولات بهداشتی و ضدعفونی است) استفاده می‌شود. کلر در نتیجه الکترولیز محلول نمک اشباع می‌شود. این امر کلرید سدیم را به ماده خام تولید کلر تبدیل می‌کند. بزرگترین تولید کننده نمک ترکیه است كه نمک صنعتی را با کیفیت بالا برای مصارف صنعتی از جمله صنعت کلر قلیایی، ارائه می‌دهد.

کاربردهای نمک صنعتی در صنعت فلز

یکی از مصارف صنعتی نمک در صنایع فلزی است. نمک صنعتی در فرآیند فرآوری فلزات کارایی بسیاری دارد زیرا ناخالصی‌ها را از بین می‌برد.

کاربردهای نمک صنعتی در صنعت نساجی

از نمک صنعتی در صنعت نساجی به عنوان وسیله‌ای برای تثبیت‌های رنگی استفاده می‌شود. بنابراین صنعت نساجی به رنگ استاندارد دست پیدا می‌کند.

کاربردهای نمک در صنعت لاستیک

نمک صنعتی در صنعت لاستیک سازی برای جداسازی لاستیک از لاتکس کارایی بسیاری دارد.

کاربرد نمک صنعتی در صنعت داروسازی
افزودن نمک به شوینده‌ها به جداسازی انواع مواد شیمیایی کمک شایانی می‌کند

کاربرد نمک صنعتی در صنعت داروسازی

یکی دیگر از مصارف نمک صنعتی، صنعت داروسازی است. از نمک بیشتر در تهیه محلول‌های نمکی و تولید کپسول استفاده می‌شود. همچنین در محلول‌های داخلی وریدی و محل‌های تماسی نیز از نمک استفاده می‌شود. نمک صنعتی برای تولید محلول‌های نمکی و در نتیجه صنعت داروسازی بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد نمک صنعتی در صنعت صابون سازی

نمک در صنعت صابون سازی هم نقش مهمی دارد و از آن برای تهیه شوینده‌ها و حلال‌ها استفاده می‌شود. افزودن نمک به شوینده‌ها به جداسازی انواع مواد شیمیایی کمک شایانی می‌کند.

کاربرد نمک صنعتی در صنعت رنگدانه

از نمک صنعتی به عنوان پرکننده و عامل آسیاب در صنعت رنگدانه استفاده می‌شود.

کاربرد نمک برای تصفیه آب
از نمک صنعتی به عنوان پرکننده و عامل آسیاب در صنعت رنگدانه استفاده می‌شود

کاربرد نمک برای تصفیه آب

عمل تصفیه آب فرآیندی است که آلاینده‌ها و اجزای نامطلوب را از آن حذف کند یا آنها را برای تامین آب صنعتی کاهش دهد. تصفیه آب همچنین برای سلامت انسان در مصارف شرب و آبیاری بسیار مهم است.

نمک نرم کننده آب است و با حذف کلسیم و منیزیم موجود در آب به از بین بردن سختی آب کمک می‌کند.

نمکی که برای تصفیه آب استفاده می‌شود را می‌توان هم برای مصارف صنعتی و هم برای مصارف خانگی استفاده کرد. انواع نمک‌های مورد استفاده برای تصفیه آب بدین شرح هستند:

نمک دانه‌ای با کیفیت بالا، کریستال‌های نمک، قرص نمک و نمک گرد.

  • یکی دیگر از کاربردهای نمک استفاده از آن به عنوان یک عامل رسوب زدا است.
  • برای صاف کردن آب از نمک استفاده می‌شود.
  • همچنین برای جلوگیری از گیرکردن مواد معدنی در لوله‌ها و مخازن آب آشامیدنی استفاده می‌شود.
  • در صنعت کاغذ و چرم (در فرآیندهای دباغی) از نمک استفاده می‌شود.
  • همچنین در صنایع صابون سازی و مواد شوینده استفاده می‌شود.
  • به طور خاص در کشاورزی برای تغذیه برخی از حیوانات مانند گاو، خوک، اسب و غیره از نمک استفاده می شود.
  • گاهی اوقات نیز از آن برای ضد یخ استفاده می‌شود.
تاریخ نمک

مشاورۀ خرید نمک
از بهترین مراکز فرآوری نمک ایران

با ما تماس بگیرید...