نمک ایرانیان

انواع نمک صنعتی و نمک تصفیه شده خوراکی

تهران، سعادت آباد، بلوار شهرداری

خیابان سپیدار، پلاک ۱۶ واحد ۳

021-44806613

09127149008

معرفی انواع نمک و کاربردهای نمک در زندگی و صنعت

انواع نمک

از نظر علمی، نمک ترکیب شیمیایی کلرید سدیم است که از دانه‌های نرم تشکیل شده است. این ماده معدنی در آب دریا یافت می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین چاشنی‌های غذا و از روش‌های مهم نگه‌داری غذاست.

نمک از کجا می‌آید؟

نمک یا از آب دریا استخراج می‌شود و یا اینکه از معادن نمک فرآوری می‌شود. وقتی ناحیه‌ای از آب دریا در جایی محصور می‌شود، آب، تبخیرشده و کریستال‌های نمک بزرگی را به‌جا می‌گذارد. نمک سفره و نمک‌هایی که برای مصارف صنعتی به‌کارمی‌روند از طریق استخراج از زمین به‌دست می‌آیند درحالی‌که نمک خوراکی از تبخیر آب دریا به‌دست می‌آید.

بهترین نوع نمک برای پخت و پز چیست؟

بهترین نوع نمک برای پخت و پز بستگی به کاربرد و استفاده آن دارد. نمک‌هایی که ریزتر هستند و سریع‌تر حل می‌شوند مانند نمک کوشر و نمک دریا بهترین نوع نمک برای پخت و پز و چاشنی غذا هستند.

کاربردهای نمک

نمک به طور گسترده‌ای تاریخ اقتصادی و سیاسی جهان را تحت تأثیر قرار داده است. از لحاظ تاریخی، از نمک برای سلاح و جنگ استفاده می‌شد. امروزه نمک برای یخ‌زدایی بزرگراه‌ها کارایی ویژه‌ای دارد. همچنين از نمک برای تولید لوله‌ها، از بین بردن آلاینده‌ها و حتی برای تهیه صابون استفاده می‌شود. این ماده معدنی یکی از پرمصرف‌ترین مواد از نظر حجم در سراسر جهان است.

نمک کوشر
نمک کوشر بهترین نوع نمک برای پخت و پز محسوب می‌شود

فواید نمک چیست؟

مصرف کلرید سدیم به عنوان نمک برای زندگی بشر بسیار ضروری است. نمک غدد عصبی را تحریک می‌کند. یون‌های سدیم برای فعالیت قلب و برخی از عملکردهای متابولیک بسیار مهم هستند. با این حال، مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی خطرناک است و ممکن است منجر به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

نمک اپسوم که برای اولین بار در چاه‌های اپسوم انگلستان کشف شد، باعث تسکین درد ماهیچه‌ها می‌شود. نمک اپسوم یا نمک حمام که با نام «منیزیم سولفات» نیز شناخته می‌شود، ترکیبی شیمیایی است که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است. این نمک در عین حال که خوراکی است، کاربردهای گسترده‌ای دارد و در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نمک با اضافه شدن به حمام، باعث بهبودی درد ماهیچه‌ها می‌شود، اما از نظر فنی نمک نیست و در واقع یک شکل کریستالی از سولفات منیزیم است که بسیار شبیه نمک به نظر می‌رسد.

انواع نمک

نمک انواع مختلفی دارد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شویم:
نمک کوشر:
نمک کوشر به دلیل بافت سبک اما درشتی که دارد و به لحاظ تطبیق پذیری سریع آن، بهترین نوع نمک برای پخت و پز محسوب می‌شود.

نمک دریا:
نمک دریا از طریق تبخیر آب دریا بوجود می‌آید. اگرچه نمک دریا درشت‌تر از نمک معمولی است، اما نمک دریا به طرز قابل توجهی نرم‌تر از نمک کوشر می‌باشد. بسیاری از نمک‌ها را می‌توان در دسته نمک دریایی طبقه‌بندی کرد که بستگی به منشأ آن و همچنین شوری و بافت متفاوت آن دارد.

سنگ نمک:
سنگ نمک که به اسم هالیت نیز شناخته می‌شود، کریستال‌های مجزا دارد و برای یخ‌زدایی به‌کارمی‌رود. سنگ نمک در واقع شکل طبیعی نمک است. این کانی به همراه سیلویت یا نمک تلخ در محیط‌های تبخیری و گرم و خشک یافت می‌شود. سنگ نمک، کانی سدیم کلرید است که با دقت از سطح استخرهای جزر و مدی در بریتانیا و فرانسه با استفاده از چنگک‌های چوبی مخصوص و فقط در شرایط آب و هوایی عالی، برداشته شده است.

نمک دریا
گرچه نمک دریا درشت‌تر از نمک معمولی است، اما نمک دریا به طرز قابل توجهی نرم‌تر از نمک کوشر می‌باشد

نمک سفره:
نمک سفره در واقع نمک ریز و آسیاب شده‌ای است که از رسوبات نمک زیرزمینی برداشت می‌شود. این نوع نمک برای آشپزها و استفاده کنندگان نمک آشناترین نوع نمک است. اکثر برندهایی که استفاده می‌شوند یددار هستند (نمک یددار بیشتر برای کمک به کمبود ید تولید می‌شود) زیرا این نمک‌ها راحت‌تر حل می‌شوند.

نمک پولکی:
نمک‌های پولکی بیشتر به صورت کریستال‌های شگفت‌انگیز شناخته می‌شوند. از نمک‌های پولکی بیشتر برای تزئین، مزه‌دار شدن سبزیجات سرخ شده و افزودن به تکه‌های ترش نان خمیر مایه استفاده می‌شود. نمک پولکی معمولاً از مناطق ساحلی انگلستان گرفته و ساخته می‌شود و بیشتر محتوای آب آن تبخیر می‌شود. این نمک سریع‌تر از سایر نمک‌های دریایی حل می‌شود و طعم‌های عالی دارد.

نمک صورتی:
این نمک به صورت دستی از معدن نمک در اعماق کوه‌های هیمالیا در پاکستان برداشت شده است. نمک صورتی هم به دلیل رنگ سرخی که دارد – از صورتی بسیار کم رنگ تا صورتی روشن – و هم به دلیل وجود آن در چشمه‌های معدنی بسیار قابل توجه بوده است. نمک صورتی حاوی 84 ماده معدنی طبیعی است که در بدن انسان یافت می‌شود و به دلیل داشتن مواد معدنی غنی از نمک طعام سفید و تسویه شده سالم‌تر است.

نمک سیاه:
این نمک معمولاً به مدت دو هفته به آرامی روی آتش دود می‌شود و به گوشت و سبزیجات طعمی دودی و چوبی می‌دهد. رنگ سیاه مایل به قرمز دارد و طعمش دودی و تقریباً گوگردی است. هر نمک دریایی دودی معمولاً بسته به چوب دود شده متفاوت است.

کالا نمک یا نمک سیاه گوگردی هندی
کالا نمک یا نمک سیاه گوگردی هندی مخلوطی از نمک هیمالیا، زغال چوب، گیاهان و دانه‌ها است

نمک هاوایی:
نمک هاوایی در دو رنگ قرمز و سیاه وجود دارد. نمک سیاه هاوایی ترکیبی از نمک دریای آتشفشانی و زغال چوب است که طعم گوگرد می‌دهد در حالی که نمک قرمز هاوایی از نمک دریایی تصفیه نشده و خاک رس آتشفشانی قرمز ترکیب شده است و سرشار از آهن است و طعم ملایمی دارد.

نمک دریایی سلتیک:
نمک سلتیک همچنین به عنوان”سل گریس” نیز شناخته می‌شود. این نمک از مواد معدنی در سواحل فرانسه استخراج می‌شود. نمک سلتیک شبیه کریستال‌های ریز و رنگی مایل به خاکستری می‌باشد و به طور کلی مرطوب است. این نمک طعم شور و رنگ خاکستری دارد.

کالا نمک:
کالا نمک یا نمک سیاه گوگردی هندی مخلوطی از نمک هیمالیا، زغال چوب، گیاهان و دانه‌ها است که در ظرف سرامیکی بسته شده و به مدت 24 ساعت در کوره پخته شده است، سپس سرد می‌شود و در انبار نگهداری می‌شود. این نمک نوعی نمک سنگی آتشفشانی می‌باشد که از کوه‌های هیمالیا به دست می‌آید. کالا نمک در واقع نمکی تند با رنگ سیاه متمایل به قرمز است. این نمک منحصر به فرد دارای رایحه گوگردی شبیه به تخم مرغ است.

نمک پاک کننده:
نمک پاک کننده، همان کلرید سدیم است که با سایر مواد شیمیایی و مواد معدنی مخلوط می‌شود تا خواص ضد باکتریایی داشته باشد و کلسیم و منیزیم را تجزیه کند. می‌توان از آن به روش‌های مختلفی برای تمیز کردن هر چیزی استفاده کرد. از نمک پاک کننده میتوان برای جلا دادن به وسایل و رفع زنگ زدگی استفاده کرد. همچنین برای درخشندگی ظروف برنج یا مس مناسب می‌باشد.

تاریخ نمک

مشاورۀ خرید نمک
از بهترین مراکز فرآوری نمک ایران

با ما تماس بگیرید...